Benkova Rezidence

Magazín o bydlení

Hlavní triky energošmejdů: Buďte ve střehu i v létě

Okurková sezóna je ideálním časem pro pokoutné obchodníky. V poslední době je zase hodně slyšet o takzvaných energetických šmejdech, kteří prodávají elektřinu a zemní plyn. Před jejich triky varují úřady i spotřebitelské poradny. Přinášíme přehled těch nejčastějších a také rady, jak se bránit.

Počet stížností na podomní prodejce, kteří nabízejí údajně výhodné a levnější dodávky energií přibývá, a to podle spotřebitelské poradny dTest i Energetického regulačního úřadu, který dohlíží na trh s elektřinou a plynem. Místo slibované úspory ale může přijít několikatisícová smluvní pokuta. Energetickým šmejdům nyní hraje do karet navyšování ceny energií, kterým často argumentují, když lákají k podpisu na první pohled nezávadných smluv nebo přihlášek do aukcí. Je proto třeba mít se na pozoru.

Triky šmejdů se moc nemění

„Energošmejdi se neštítí použít jakoukoliv lest, aby z důvěřivých spotřebitelů vymámili podpis nové smlouvy nebo alespoň předložení té stávající nebo třeba vyúčtování, ze kterých si opíšou potřebné údaje pro uzavření jiné smlouvy, a poté jednoduše zfalšují podpis na smlouvě o dodávkách energií či přihlášce do aukce energií,“ varuje Eduarda Hekšová, šéfka spotřebitelské organizace dTest.

Energošmejdi využívají nejrůznějších triků, argumentů i nátlaku a také toho, že pro většinu lidí je problematika elektřiny a zemního plynu složitá a nemají o cenách přehled. Často ani nevědí, od koho energii odebírají, nebo si pletou pojmy, jako je dodavatel či distributor. Jen pro pořádek, dodavatel je obchodník, tedy společnost, která elektřinu či zemní plyn prodává. Distributor zjednodušeně řečeno vlastní elektrické dráty nebo potrubí a stará se o to, aby byly dodávky plynulé.

Při osobním setkání někteří spotřebitelé snadno podlehnou mile se usmívajícímu podomnímu obchodníkovi, který si s nimi u kávy popovídá nejen o dodávkách energií, ale i o životě obecně. „Ovšem pokud to nejde po dobrém, může obchodník zvolit nátlakové metody. Například předstírá, že je uražen nedůvěrou spotřebitele, snaží se v něm vzbudit pocit viny nebo studu, takže spotřebitel nakonec podlehne a podepíše dokumenty, z nichž se později vyklube nevýhodná smlouva o dodávkách energií nebo přihláška do aukce,“ popisuje Eduarda Hekšová a dodává: „Případně spotřebitel poskytne obchodníkovi informace či stávající smlouvu nebo vyúčtování a ten je využije k uzavření nové smlouvy, případně přihlášky bez vědomí spotřebitele.“

Pozor, volá obchodník

S ohledem na epidemiologickou situaci se podomní prodejci v posledních měsících více zaměřili na telefonáty. Ani změna způsobu kontaktování jim ale nezabránila, aby z lidí lákali souhlasy se změnou smlouvy nebo je přesvědčili k účasti v energetické aukci. „Opírají se přitom o tradiční nástroje psychologického nátlaku a manipulativní techniky, jakou je technika opakovaného ano, kdy šikovnou sekvencí otázek vymámí ze spotřebitele uzavření smlouvy dříve, než si uvědomí, na co přistoupil,“ popisuje Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu.

Uzavírání smluv po telefonu s sebou přitom nese celou řadu rizik. Mimo jiné třeba to, že spotřebitel vůbec neví, s čím souhlasil, nemohl si detailně pročíst smlouvu. Často si ani neuvědomí, že na změnu dodavatele kývl nebo že ho čeká účast v energetické aukci. Pokud má navíc se svým původním dodavatelem sjednanou smlouvu na dobu určitou, může po něm tato firma požadovat zaplacení sankcí v případě předčasného ukončení smlouvy. Nový dodavatel pak může požadovat pokutu za to, že od něho spotřebitel nezačne energie odebírat. Taková situace je komplikovaná a nepřehledná.

Udržovací nabídky jako novinka

Jedním z nových trendů na energetickém trhu jsou pak takzvané udržovací nabídky, které předkládají povětšinou sami dodavatelé, a to ve chvíli, kdy od nich chce zákazník odejít, protože jindy má lepší ceny nebo smluvní podmínky.

„Problém může nastat, když už máte s novým dodavatelem uzavřenou smlouvu. Někteří dodavatelé údajně spotřebitelům slibují, že ukončení druhého smluvního vztahu za ně vyřeší a nemusejí se ničeho obávat. Takový slib ale nebývá nikde zaznamenaný, a když nedojde k jeho naplnění, spotřebitel končí se dvěma smlouvami uzavřenými naráz. Jednu musí ukončit, typicky se sankcí. A o tom, že mu dodavatel slíbil vše vyřešit, nemá zpravidla žádný důkaz. Pokuty přitom dosahují výše přes pět tisíc, v některých případech dokonce desítek tisíc korun,“ vysvětluje Michal Kebort.

Co si počít, když jste podepsali

Pokud smlouvu s novým dodavatelem podepíšete nebo kývnete na nabídku po telefonu a vzápětí toho litujete, ihned jednejte. „Protože se jedná o smlouvy uzavírané při podomním prodeji nebo po telefonu, a je tak možné od nich do 14 dnů od jejich uzavření odstoupit nebo je do 15 dnů od zahájení dodávek novým dodavatelem vypovědět. Zároveň platí, že nový dodavatel nemá právo požadovat za ukončení smlouvy žádnou sankci. Uvedené lhůty pro odstoupení či výpověď smlouvy se dále prodlužují o dobu, po kterou nebyl spotřebitel o těchto svých právech náležitě poučen, a to maximálně o jeden rok,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Když spotřebitel nestihne od smlouvy včas odstoupit či ji vypovědět, případně odstoupit od přihlášky do aukce energií, obrana bývá složitější. „V závislosti na konkrétní situaci lze poukázat na užití nátlaku, nekalé obchodní praktiky nebo uvedení v omyl ze strany podomního prodejce či zprostředkovatele, a zpochybnit tak, že vůbec došlo k řádnému uzavření smlouvy. Dále se lze pokusit zpochybnit požadovanou smluvní pokutu či její výši poukazem na neurčitost, nepřiměřenost nebo nepřípustnost,“ uvádí Eduarda Hekšová. A doplňuje.

Spotřebitelé se také mohou obracet na dozorové orgány. Jde-li o dodavatele energií či jeho obchodního zástupce, dozor vykonává Energetický regulační úřad. Ovšem pokud se jedná o zprostředkovatele, respektive pořadatele aukce, dozor nad ním realizuje Česká obchodní inspekce.

Vůbec nejlepší je se do podobné situace nedostat. „Vždy platí stejná rada, a to že smlouvy bychom měli uzavírat až po důkladném prostudování veškerých materiálů a jejich pochopení, nikdy ve spěchu či pod nátlakem,“ uzavírá Michal Kebort.

Benkova Rezidence

Psychologie domova: Jak prostředí ovlivňuje náš duševní stav

Prostředí, ve kterém žijeme, má zásadní vliv na naše duševní zdraví a pohodu. Barvy jsou jedním z klíčových prvků ovlivňujících naše emoce a nálady v domácím prostředí.

Energetická úspornost ve vašem domě: Zelené technologie pro každodenní bydlen

Zelené technologie se stávají nedílnou součástí moderních domácností s ohledem na udržitelnost a snižování spotřeby energie.

geosan development