Benkova Rezidence

Magazín o bydlení

Jak rychle a výhodně prodat byt? S realitkou, nebo bez realitky?

Realitní makléři říkají, že nemovitostí k prodeji na trhu ubývá. Zároveň narůstají počty domů a bytů, jež si lidé prodali sami mezi sebou. Jaké jsou výhody prodeje bytu s realitkou a bez realitky? A na co se konkrétně připravit?

Podle statistik serveru Bezrealitky.cz je přímý prodej nemovitostí na vzestupu. Lidé si za poslední tři měsíce vzájemně prodali o 75 % domů a bytů více než v předchozím období. Celkově šlo o více než 1 500 nemovitostí. Nejvíce domů a bytů se prodala v Praze, následoval Středočeský a Jihomoravský kraj. Svépomocí se tak prodávají zejména dražší nemovitosti nebo domy a byty v atraktivních lokalitách, typicky ve velkých městech nebo v jejich blízkosti.

Naprostá většina domů a bytů najde kupce do jednoho měsíce od zveřejnění nabídky. Déle než 3 měsíce se prodávají jen 2 % nemovitostí. „Každý desátý rodinný dům najde kupce napřímo již za týden. Díky přímému prodeji za první půlrok letošního roku lidé ušetřili přes 500 milionů korun, které by jinak museli vyplatit realitním kancelářím,“ uvádí Hendrik Meyer.

Provize za zprostředkování obchodu na realitním trhu narostly. Zatímco před pěti lety byla průměrná výše provize u nemovitosti kolem 100 tisíc korun, nyní je to okolo 160 tisíc korun, což představuje nárůst o 60 %.

V odměně makléře a realitní kanceláře není jen zveřejnění inzerátu a zajištění prohlídky nemovitosti. Většina realitních kanceláří nabízí právní servis při prodeji nebo koupi bytu. Zatímco v případě přímého prodeje si celou transakci musí ohlídat prodávající. Na druhou stranu, i v případě spolupráce s realitními společnostmi je nutná obezřetnost.

Pro a proti prodeje nemovitosti bez realitky

Jedna věc je jistá – soukromí vlastníci i realitní makléři mají v době internetu a rozsáhlé sítě inzertních serverů lehčí práci alespoň co se týká zveřejnění nabídky nemovitostí. Klíčové je přitom dům nebo byt dobře nafotit a dát si záležet na popisu nemovitosti.

O tom, za jak dlouho se první zájemce ozve, rozhoduje řada proměnných, důležitá je mimo jiné i cena. Pokud ji nadsadíte, budete na první telefonát čekat dlouho, pokud podceníte, nemovitost možná prodáte rychle, ale proděláte. Se správným stanovením ceny prodávaného bytu nebo domu by vám měl pomoci realitní makléř. Když prodáváte svépomocí, zorientujte se na trhu, využít můžete i cenové mapy.

Před samotným prodejem nemovitosti je důležité si uvědomit, že je omezený počet seriózních kupujících a že jejich nároky se v průběhu let zvýšili – jsou nároční, přemýšlejí, propočítávají, mají lepší přístup k informacím. Zároveň se ztížilo získání hypotečního úvěru, což ze hry vyřadilo (a postupně ještě vyřadí) některé zájemce. Kupující musí zároveň zaplatit daň z nabytí nemovitosti ve výši 4 %, na níž ale banka nepůjčuje. A další zpřísnění na hypotečním trhu se chystají.

Jasné pro při prodeji bez realitky je, že ušetříte na provizích. Jasné proti je, že se o vše musíte postarat svépomocí. Realitní makléř, pokud je profesionální a zkušený, funguje také jako prostředník mezi kupujícím a prodávajícím. A při prodeji se vždy smlouvá. Většina kupujících bude požadovat slevu. Vy budete trvat na ceně původní. Diskuze prověří vaše vyjednávací schopnosti.

Jak prodat nemovitost rychle a výhodně?

Čím rychleji nemovitosti prodáte, tím lépe pro vás – čas jsou totiž také peníze. Před samotným prodejem nemovitosti si připravte plán. Zvlášť v případě, že v domě nebo bytě stále bydlíte byste si měli ujasnit, za jak dlouho jste schopni nemovitost uvolnit.

Zveřejnění nabídky na některém realitním serveru zpravidla nestačí. Svým potenciálním kupujícím musíte jít naproti. Například přes sociální sítě, vývěsky v okolí apod. O prodeji nemovitosti řekněte, kde můžete.

Vyrobte přitažlivý inzerát s pěknými fotografiemi. Pracujte se světlem, dejte si pozor, ať záběry nejsou tmavé. Vyberte jednu pěknou úvodní fotografii. Sestavte přitažlivý text inzerce, v němž vyzdvihnete klady nemovitosti, popíšete její stav a odpovíte na základní otázky, jež si potenciální kupující klade.

Nezapomeňte, že každá nemovitost musí mít Průkaz energetické náročnosti budov (PENB). To platí pro byty i pro rodinné domy. PENB, jenž řadí nemovitost do jedné z kategorií energetické náročnosti, musí být zveřejněný už u inzerátu. Za opomenutí hrozí pokuta až 100 tisíc korun.

Ve chvíli, kdy inzerát zveřejníte, buďte připraveni na první prohlídky. Při nich se musíte od nemovitosti odpoutat, vidět ji očima kupujícího. Upozornit na správné věci, vystupovat profesionálně. Na prvním dojmu totiž záleží nejvíc. Buďte připraveni na to, že dlaždičky v koupelně, které jste tak pečlivě vybrali, se kupujícímu nemusí líbit a může vám to dát najevo. Stejně tak vás může (a pravděpodobně to udělá) upozornit na popraskanou fasádu či zatékající střechu. Měli byste o nedostatcích nemovitosti vědět. A připravit si své nejlepší vyjednávací schopnosti.

Dotáhněte prodej nemovitosti do konce

Jakmile kupující projeví zájem, přichází moment, kdy vám znovu může chybět realitní makléř, který umí vystihnout správnou chvíli a zájemce podchytit rezervační smlouvou a složením zálohy. Dělá se to pro případ, kdy byste kupujícímu nemovitost drželi, mezitím přišli o jiné zájemce a on se nakonec rozmyslel.

Mějte připravené i další smlouvy: smlouvu o smlouvě budoucí, kupní smlouvu na prodej nemovitosti, smlouvu o převodu práv k družstevnímu bytu, smlouvu o úschovně. Využít můžete vzory smluv, jež jsou ke stažení na internetu. Ve složitějších případech raději vyhledejte dobrého právníka. Ve smlouvách jsou klíčové hlavně platební podmínky. Peníze se standardně ukládají v notářské nebo advokátní úschově, dokud není transakce dokončena, resp. nemovitost je přepsána na katastru nemovitostí.

Každé řešení má svá pro a proti. Myslíte si, že je lepší prodávat byt svépomocí nebo přes realitní kancelář?

Benkova Rezidence

Psychologie domova: Jak prostředí ovlivňuje náš duševní stav

Prostředí, ve kterém žijeme, má zásadní vliv na naše duševní zdraví a pohodu. Barvy jsou jedním z klíčových prvků ovlivňujících naše emoce a nálady v domácím prostředí.

Energetická úspornost ve vašem domě: Zelené technologie pro každodenní bydlen

Zelené technologie se stávají nedílnou součástí moderních domácností s ohledem na udržitelnost a snižování spotřeby energie.

geosan development